[Cik Eqa]

My photo
beaufort@kuching, sabah, Malaysia
i am a passionate dreamer with a big ambitious goals.. hoist your true color pirates! wawasan hatecrews 1st generations.. proud Malaysian that is not ashamed to present its color..servant of Allah and beloved family [Rebellion]

Tuesday 23 April 2013

AKU, DIA DAN SI RAJA BUAH YANG ANGKUH

Assalamualaikum kawan2.. :)

okay bukan cerita pasal jejaka or crush or boyfriend apatah lg suami! hehehe
tu kena tunggu akan datang insyaallah kalau aku jumpa jejaka yg sesuai.. :)

bercerita tentang aku dgn perihal si raja buah; durian~
waktu aku kecik2 sempat merasa durian ni, masa arwah umi masih ada..
aku dgn arwah umi suka durian..aku suka durian tembaga, arwah umi suka durian yg warna merah tu..
kalau boleh mmg sebiji tu aku makan semua..
tp yelah..durian x boleh makan banyak2..kena pantang sket..
nt badan terasa panas..tu yg nda siuk! -_-

al kisahnya kami sekeluarga singgah kt gerai durian di tepi jalan antara ranau-kk..
klau kena musim mmg murah gila2 sampai nk beli banyak2 penuh satu kereta.. :D
tp kitorang suka mkn kt gerai tu sb tauke dia tlg buka n takla bau harum kereta..
mcm biasa aku makan durian sb biasanya kalau makan xde apa2 effect..
tp time tu..masa OTW nk balik rumah, mulut aku gatal semacam..
kau nk garu tak dapat..mcm2 aku buat supaya gatal kt dalam mulut aku hilang..
tak lama, bibir aku bengkak mcm kena gigit nyamuk..
ngilu semacam gia kau! sapa prnh rasa gatal2 kt mulut tau la mcmana seksa aku nk menggaru..
garu guna lidah..hahaha..

lepas tu ingatkan sb aku salah mkn ke apa, tak expect puncanya si raja buah tu..
so, aku bedal lg durian..dua tiga kali bedal gatal jg..
last2 aku ambik keputusan xmau makan durian lg..
keputusan yg kau kata ibarat telan mak mati, luah bapak mati (okay salah..sengaja..hahaha)
kau terpaksa give up utk buah yg kau minat..
tp aku lg tak tahan nk garu2 kalau mulut aku gatal balik sb makan si raja buah bertuah tu..
dah la berjam2 nk hilang..

makanya aku disahkan alergik durian.. T.T
orang lain alergik seafood or kacang or telur..
aku Allah takdirkan yg unik n pelik utk aku..
ada gak aku search tesis n teori knp ada yg alergik dgn si raja buah ni..
tp ayat saintifiknya ya ampun aku tak faham..
ayat omputeh ni berbelit2 sket kalau dia org tulis teori..
walaupun SPM aku A dlm subjek sains tp aku ttp x faham apa yg dorg tulis.. =u='
secara amnya alergik durian disebabkan oleh satu bahan yg ada dlm durian tp xde klau durian tu telah diproses..
maksudnya mcm durian tu dah proses jd dodol ke, pengat ke, bubur ke, ais krim ke..
aku perasan gak klau aku makan bubur durian aku tak alergik..

so, konklusinya aku boleh mengatasi kempunan aku setiap kali nk makan durian..
cari menu yg duriannya telah diproses..
selalunya bubur durian n durian crepe yg paling dekat rasanya dgn yg durian original..
tp aku bersyukur sebab aku tak alergik dgn seafood..
time kecik pernah alergik sampai aku garu2 kulit jd parut..
tp bila dah tua remaja ni dah xde dah alergik seafood..
cuma durian juga la yg paling otai dlm list alergik aku..
sampai sekarang aku tak sentuh durian..

so jgn kecik hati kalau aku xnak makan durian okay..
ALERGIK!
walaupun alergik, aku tetap bersyukur sb ada orang alergik mmg tak boleh makan langsung sb nt orang tu akan mati..
mcm yg aku slalu baca cerita kt Amerika, perempuan tu mati sb terminum alkohol yg ada kandungan kacang..
berrrr..ngeri!
nasib baik aku tak se-ekstrem mcm tu..

apa2 pun, kepada yg ada alergik tu, kawal2 la nafsu nk makan benda alah tu ye..
kau cium bau pun dah cukup..
jangan lupa ubat alergik sentiasa di bawa..
mana tau makanan yg kita order or beli ada kandungan benda alah yg kita tak sedar..

take care guys! Assalamualaikum cinta! ;)

P/S :
terliur tak tgk durian kuning cengginih.. :9

No comments:

Post a Comment